Overleven tijdens de coronapandemie

De coronapandemie zet mensen en bedrijven in de overlevingsstand. Overleven als bedrijf kent dezelfde basisprincipes als voor mensen. Het zijn de basisprincipes van crisisbeheersing: het analyseren van de crisissituatie, de herpositionering en het leiderschap.

De coronapandemie is een extreme veranderkracht die wereldwijd enorme gevolgen heeft: van mensen en bedrijven tot landen en continenten. Om het voortbestaan van je bedrijf in deze tijd te waarborgen, moet je als ondernemer of leidinggevende handelen als crisismanager. Zoals in alle overlevingssituaties pas je drie basisprincipes toe:

  • Analyseren van de situatie om inzicht te krijgen in de impact van de crisis.
  • Herpositionering om een nieuwe routekaart uit te stippelen.
  • Leiderschap tonen dat betrokkenheid en uithoudingsvermogen laat zien om deze storm te doorstaan.

Situatieanalyse
Start met het analyseren van de impact van de crisis. Bekijk de situatie zowel vanuit het perspectief van je medewerkers als het perspectief van de organisatie. Stel jezelf de volgende vragen:

Wat is de impact van de pandemie op mijn medewerkers? Bijvoorbeeld, ervaren ze angst dat zij of hun familie het virus krijgen? Ervaren zij onzekerheid over hun werk? Onzekerheid over hun werk is vooral een zorg voor mensen met een tijdelijk arbeidscontract, uitzendkrachten en kleine zelfstandigen.

Wat is de impact van de pandemie op mijn organisatie, met name op de financiële positie en middelen? Zijn deze voldoende om de komende maanden door te komen, misschien zelfs het gehele jaar? Welke middelen heb ik nodig om de komende tijd te overbruggen? Kan ik blijven produceren en leveren? Welke product-marktcombinaties dragen nog steeds bij aan de omzet en welke niet?

Herpositionering
Werk op herpositioneringsscenario’s en neem maatregelen op basis van jouw situatieanalyse. Stel jezelf de volgende vragen, vragen die je helpen oplossingen te vinden voor de problemen waarmee je wordt geconfronteerd:

  • Kunnen mijn medewerkers werken vanuit huis?
  • Komen wij in aanmerking voor het ondersteuningspakket van de overheid?
  • Wat is de relatie met onze klanten en kan ik afspraken met hen maken over het uitstellen van betalingen of een betalingsregeling treffen?
  • Kan ik mijn producten of diensten online aanbieden? Zijn er aanvullende producten of diensten, online of offline, die op dit moment extra inkomsten kunnen opleveren?

Werk aan het ontwikkelen van een beknopt operationeel plan: een routekaart. Met deze routekaart kun je richting geven aan jouw bedrijf, zolang de pandemie duurt. Je kunt er direct je strategieën, doelen en doelstellingen op uitzetten. Bovendien helpt dit plan je om met meer visie, vertrouwen en betrokkenheid te communiceren met je medewerkers, aandeelhouders, de familie in het geval van een familiebedrijf en, indien nodig, met relevante autoriteiten, zoals overheden en banken.

Leiderschap en betrokkenheid
Maak je leiderschap persoonlijk en maak verandering toegankelijk. Tijden van crisis vereisen meer dan analytisch denken en financiële en organisatorische controle. Ze vragen om empathie. Een organisatie is net zo sterk als haar mensen en functioneert door hun wisselwerking. Onderhoud contact met je medewerkers en creëer kanalen voor hen om met elkaar te communiceren. Informeer je medewerkers over jouw bevindingen uit de situatieanalyse en je plannen voor de herpositionering. Zorg voor betrokkenheid van je medewerkers en werk samen als een familie, want het combineren van jouw sterke punten en middelen en hun inzet geven je de beste middelen om deze moeilijke en onzekere tijden te overwinnen.